BODY OBJECTS

 

 

Body Objects, 2019

I udstillingen vokser et skulpturelt landskab frem af de tre værkgrupper Siren, Non-Binary Objects og Organs og en mangfoldighed af (natur)materialer, former og udtryk. I Non-Binary Objects ses en gruppe flydende organiske former udført i keramik med en metallisk glinsende glasur. Skulpturerne er formundersøgelser kondenseret til ren urform, så et abstrakt og minimalistisk udtryk kan skabe associationer; er det noget sensuelt og erotisk stimulerende, sociale gruppedynamikker, mikrobiologiske celledannelser eller kropslig anatomi? Værket viser et spændingsfelt mellem modpoler, hvor Nour Fog foreslår deres gensidige afhængighed ved at påpege dialogen og konflikten mellem dem. Titlen Non- Binary Objects kan aflæses kønspolitisk; som en modstand mod at anskue fænomener binært og i stedet en antydning af, at der er flere nuancer end to.
 

Udstillingens mest monumentale værk Siren er 3,60 meter høj og indtager rummet med en massiv kropslig fylde. Skulpturen er inspireret af alarmsireners tragtformede åbning og fungerer således som en forstærker, der jævnligt igangsætter en sirenesang af menneskekor. Værket er både lokkende og faretruende som mytologiens kvindelige sirener, der kaldte skibbrudne sømænd til sig for dernæst at fortære dem. Skulpturen viser Nour Fogs undersøgelser af musikalske grundprincipper som eksempelvis instrumenters akustikrum, og hvordan udformningen af keramiske hulrum og åbninger har betydning for lydbølgers bevægelse. Installationen Organs i grovkornet skulpturler skildrer menneskekroppens indre: nyrer, vener, arterier, bryster og balder. Elementerne er tilføjet en spirituel og historisk bevidsthed i, hvad der ligner en arkæologisk udgravning med potteskår, vaser og røgelseskar: Hist og pist udsender skulpturernes tude en fin røg, som indhyller rummet i my- stik og en let tåge.
 
Nour Fog beskæftiger sig med kønspolitiske tematikker, musikvidenskab og sanselighed, mens de formmæssige undersøgelser af skulpturen, keramiske formler og glasurer er inspireret af alt fra japanske og indiske lakteknikker, Venus fra Willendorf, sci-fi til klassisk arkæologi. I sine skulpturer undersøger kunstneren et fysisk indre og ydre gennem udformninger og rum og, på et symbolsk plan, temaer som psykologi, krop og seksualitet.